Wat leuk dat je een kijkje neemt bij de kleuters!
Op onze school hebben we drie kleutergroepen. Wij hebben heterogene kleutergroepen, dit betekent dat de kinderen van groep 1 en 2 samen in een groep zitten. Zo leren wij veel van en met elkaar! In de loop van het schooljaar zullen wij nog meer vriendjes en vriendinnetjes erbij krijgen.
Spelend leren, spelend ontwikkelen
Op de Da Costaschool vinden wij spelend leren belangrijk voor de totale ontwikkeling van het jonge kind. Jonge kinderen leren door te doen, oefenen en imiteren. Ze willen de wereld om zich heen ontdekken en eraan deelnemen. Leren door te verwonderen, zelf te doen en te ervaren. Dit verhoogt de betrokkenheid. Plezier en betrokkenheid zijn voorwaarden om tot leren te komen; zij staan voorop. In de leeromgeving spelen en werken kinderen overal: op de grond, in hoeken en soms aan een tafel.
We bieden ontwikkelingsmaterialen aan, en ook elementen als water, zand en modder.
In onze hoeken spelen kinderen vanuit alledaagse situaties zoals de supermarkt, de huisarts of ze bouwen een huis. Jonge kinderen ervaren tijdens het spelen met anderen dat iedereen verschillend is, zij ontdekken daarbij wie ze zelf zijn en hoe ze in verhouding tot een ander staan. Een spelend kind heeft plezier in het spelen, het speelt zolang hij/zij er zin in heeft.
In het spel ontwikkelt het kind spelenderwijs.
De leerkracht vervult de rol van pedagoog: relatie, competentie en autonomie staan vooral en is tevens degene die het jonge kind in het spel begeleidt en zoekt naar mogelijkheden door middel van observaties om nieuwe elementen in het spel te brengen. Wij maken gebruik van het observatie- instrument KIJK, waar gekeken wordt naar de sociale en emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, visuele en auditieve waarnemen, logisch denken en de beginnende geletterdheid.
De kerndoelen en leerlijnen vertalen wij in thema’s per periode. De activiteiten passen bij de leerlijnen en de doelen van diezelfde periode. Per kind observeren we de ontwikkeling en stimuleren we het tot het zetten van de volgende stap. Sommige doelen worden aangeboden tijdens een kringactiviteit. Anderen worden spelenderwijs aangeboden in aantrekkelijke, uitdagende en betekenisvolle hoeken.