In ons onderwijs nemen 21e eeuwse vaardigheden een steeds belangrijker plek in. Sociale en culturele vaardigheden en samenwerken waren altijd al belangrijk, maar het gebruik van ICT, informatievaardigheden en mediawijsheid zijn steeds belangrijker geworden. In onze thematische methode voor wereldoriëntatie Blink komen deze vaardigheden terug. Als school hebben wij hiervoor leerlijnen gemaakt en we doen mee met het behalen van het diploma “veilig internet” en de “week van de mediawijsheid”.

De samenleving verandert voortdurend en kinderen zijn van nature al ondernemend en onderzoekend. We sluiten in ons onderwijs aan bij hun motivatie, leren ze creatief en kritisch denken en willen ze voorbereiden op een toekomst waarbij ze zelfsturing, onderzoeksvaardigheden en ondernemersvaardigheden hard nodig hebben.

Per augustus 2021 heeft de inspectie ons gevraagd specifiek aandacht te besteden aan burgerschapsvorming.
Hoe doen we dat op onze school? Wij zien onze school als de samenleving in het klein. Er is diversiteit tussen de kinderen en de teamleden. Gelijkwaardigheid en vrijheid van meningsuiting vinden we belangrijk, evenals kansengelijkheid. Goed met elkaar omgaan en met onze omgeving. Wat kunnen wij betekenen om de samenleving nog beter te maken?
In onze methode Blink zijn de doelen voor burgerschapsvorming verankerd. Maar al vanaf de groepen 1 – 2 bouwen wij aan onze community en bespreken we hoe we met elkaar omgaan en versterken we dit stap voor stap. Er voor elkaar en onze omgeving zijn, zit in het DNA van onze school. Onze kinderraad zorgt voor inspraak vanuit de kinderen in samenwerking met het team en de schoolleiding en er wordt geoefend met dialoog en debat in de groepen over actuele onderwerpen. We vaardigen kinderen af naar de Soester-kinderraad en kiezen jaarlijks een goed doel. De kinderen organiseren dan zelf hulpacties en verdiepen zich in de achtergronden van het ontstaan en de redenen van goede doelen.